mandag den 8. juli 2019

Anmeldelse Menneskesmuglerne af Flemming Klint Harkjær

Denne anmeldelse er for Flemming Klint Harkjær


  • Titel: Menneskesmuglerne
  • Forfatter: Flemming Klint Harkjær
  • Sprog: Dansk
  • Antal sider: 336
  • Forlag: Mellemgaard
  • Udgivelsesår: 2019
  • Læst:   juli 2019
  • Bedømmelse: ❤️❤️❤️

Bagsiden af bogen:
"Jeg slår dig fandme ihjel, din luder," råber faren ophidset. Jamal kan høre, moren græder. Han griber en kniv og truer faren og dræber ham i et slagsmål.
Det bliver begyndelsen til et turbulent liv for den unge Jamal, som ender i fængsel. Efter otte år bliver han løsladt og begynder på et normalt liv med kæreste og arbejde. Det hele ændre sig dog brat, da hans kæreste findes myrdet.
Han bliver involveret i menneksesmugling sammen med en lokal imam. Jamal begynder at køre flygtninge fra Sicilien til Frankrig i lastbil og udvider senere forretningen til at omfatte bådoverfarter fra Tyrkiet til Lesbos.
En ung syrisk kvinde bliver hvirvlet ind i Jamals liv. Det bliver starten på en blodig affære for dem begge to.

Forfatteren arbejder på en fortsættelse af romanen.

Om forfatteren:
Flemming Klint Harkjær (f. 1952)er uddannet murer og teknisk designer. Han har boet og arbejdet i flere lande, bl.a. Norge og Tyskland. Han har altid haft lyst til at skrive, men han fik ikke tid og mulighed, før han blev pensionist.

Min anmeldelse:
Jeg blev kontaktet af forfatteren Flemming Klint Harkjær, der spurgte om jeg ville læse og anmelde hans bog, med i mail lå et lille uddrag af bogen og jeg sagde ja efter at have læst den.

Der er ingen tvivl om at der er ligger en god mængde research bag denne roman, men jeg synes dialogerne mellem de forskellige karakterne er lidt for firkantet og overfladisk. Kvinderne bliver udstillet som om det er deres egen skyld med de overgreb der sker bogen igennem. Der er også knald på hele vejen gennem bogen, der er fyldt med drama, had, overgreb, vold og ydmygelser. 

Jeg kunne godt have tænkt mig at der efter voldtægterne havde været mere følelse og dialog. Især efter Basma´s første gang hvor hendes mødom tages. Der bliver kun snakket om at det ikke var så slemt og at hun kun er lidt øm. Øh undskyld med voldtaget af fire mænd, hvor den først tog mødommen. Det hænger ikke helt sammen. 

Historien handler om Jamal der som sagt ryger i fængsel i otte år for at slå sin far ihjel. Og jeg er slet ikke i tvivl om at det er et hårdt miljø, men jeg synes han kommer nemt til at slå Bossen ihjel. Man følger hans kamp for at finde sin plads i livet igen, og det er en lang og sej rejse. Der også ender sørgeligt. 

Jeg vil sige at det er et meget potentiale i dette tema, det er relevant og meget spændende, men der mangler nogle følelser og tanker.

Jeg er spændt på om der kommer en toer, det håber jeg virkelig for det bliver der i den grad lagt op til.

Jeg giver hermed 3❤️❤️❤️. Jeg synes den er fantastisk og relevant med den verden vi i lever i i dag. 

Tak til Flemming Klint Harkjær for dette anmeldereksembelpar 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar