torsdag den 16. maj 2019

Anmeldelse af Eftersmag

Denne anmeldelse er for A. J. Sandahl



  • Titel: Eftersmag
  • Forfatter: A. J. Sandahl
  • Sprog: Dansk
  • Antal sider: 324
  • Forlag: Brændpunkt
  • Udkom: 2018
  • Læst:  Maj 2019
  • Bedømmelse: ❤️❤️❤️❤️❤️

Bagsiden af bogen:

Sarah vrider sig i stolen, for på den ene side har hun lyst til at sparke han røv ud af døren, den anden side, den med alle spørgsmålene, vil gerne høre mere.
Han kigger op fra koppen.
"Første gang jeg så dig, i butikken, blev jeg fascineret af dig. Anden gang vi mødtes, blev jeg forelsket i dag. Og lige siden har jeg elsket dig, hele tiden".

Sarah har sit eget firma, hun har succes, og hun kan få, hvad hun vil have. Det får hun også - og lidt til. Bogen er en skildring af en kvinde og hendes opgør med hverdagens udfordringer og ikke mindst sig selv. Den følger Sarah gennem op- og nedture, gennem forhold og venskaber og i hendessøgen efter at finde sig selv og meningen med det hele. Fra parcelhuskvarteret i Herning og til de bonede gulve i Nordsjælland og til en skæbnesvanger konfrontation med kriminelle i jakkesæt. Og i alt dette er bogen sprængfarlig spændings- og kærlighedshistorie om forfølelse, tilgivelse, forståelse, dobbeltliv og grænser.

Eftersmag er en roman, der udspiller sig før, under og efter finanskrisen i 2008. Den er skrevet med humor og varme og er samtidig tankevækkende, anderledes og yderest aktuel. Undervejs forvandles den til nervepirrende historie om grådighed, valg, kærlighed og ikke mindst moral.

A. J. Sandahl, pseudonym, er en kvindelig dansk forfatter, Eftersmag er hendes debutroman.


Min anmeldelse: (indeholder spoiler)

A. J. Sandahl kontaktet mig og spurgte om jeg ville læse og anmelde hendes bog og det sagde jeg ja til med det samme. Jeg må dog indrømme, at den var lidt tung til at komme i gang med, tror det var fordi jeg fra starten ikke brød mig om Thomas. Han talte slet ikke til mig. Og jeg jublede nærmest da han forsvandt. Jeg blev dog alligevel hurtigt draget ind i handlingen. Der er fuld fart på drama og kærlighed hele bogen igennem.
Bogen begynder august 2004 og slutter i juni 2012. Det går stærkt en gang imellem med årene, men det er skrevet på en fantastisk måde.  Og det hænger sammen på en sådan måde, så man ikke føler sig tabt. Og jeg synes alt er godt beskrevet. 

Sarah er en stærk kvinde med ben i næsen. Hun tror på sig selv og sin forretning lige til det sidste. Hun får et knæk da hun går konkurs, men rejser sig og kommer stærkt igen. 

Sarahs ven og dekoratør er en fantastisk kvinde, jeg er vild med hende. En skam det virker som om hun forsvinder, eller det virker som om deres venskab slutter, da Sarah går konkurs. Jeg synes ellers de to kvinder klædte ellers hinanden.

Rune, årh ham er jeg så vild med, da han bryder sammen og fortæller alt. Og jeg havde lige til det sidste håbet Sarah var fulgt efter ham til Italien.

Jeg er simpelthen nød til at citere følgende fra bogen; 
"Hun syntes, det hele er uretfærdigt fordelt. Nogle partier modtager så meget i donation, at valgkampen allerede er skæv fra start. Og når de partier modtager så store donationer, mon så ikke de skylder noget den anden vej. Valgkamp skulle foregå hos folket, borgermøder uden forskelsbehandling på store og små partier. Lige meget tid i radio og tv, ikke noget med at følge dem, der kæfter mest op. Og når der er kommunevalg, skal det også handle om politik, ikke hvem der deler flest pølser eller blomster ud. Så skulle alle de forbryderbilleder i lygtepælene også forbydes". 

Jeg synes dette citat er fantastisk i sær med alle de forbryderbilleder der hænger rundt i det danske land pt.. Og mere vil jeg ikke skrive om det.

Som sagt er denne bog fyldt med drama og kærlighed. Den er skrevet i et let læseligt sprog. Og klart en bog jeg vil varmt anbefale.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar