fredag den 8. november 2019

Anmeldelse: Findes der en, findes der flere af Mhairi McFarlane

Denne anmeldelse er for forlaget HarperCollins


  • Titel: Findes der en, findes der flere
  • Forfatter: Mhairi McFarlane
  • Sprog: Dansk
  • Antal sider: 431
  • Genre: Roman
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Who´s That Girl?
  • Forlag: HarperCollins
  • Oversætter: Kamilla Pontoppidan Haderup
  • Udkom på dansk: 2018
  • Læst: November 2019
  • Bedømmelse: ❤️❤️❤️❤️❤️



Bagsiden af bogen:

Det hele starter med det der bryllup.
Da Edie bliver taget på fersk gerning, i en mildt sagt pinlig situation, er det hende, der får skylden. For at undgå shitstormen på de sociale medier og de anklagende blikke fra hendes, nu tidligere, venner, bliver hun tvunget til at forlade byen. Så hun udsendes som ghostwriter, på en biografi om den nye hotte stjerne Elliot Owen. Det kan vel ikke være så svært?

Jo, faktisk.
For det sted hun forvises til, er Nottingham, byen hvor hun voksede op. Her bliver Edie tvunget til at bo hos sin deprimerende far og bitre søster, som konstant sætter spørgsmålstegn ved alt, hvad hun gør. Desuden viser superstjernen Elliot sig totalt ude af stand til at forstå et nej. Edie indser, at det er på høje tid at finde ud af, hvem hun egentlig er.


Min anmeldelse:

Det er ikke en hemmelighed at jeg er vild med Mhairi McFarlane, og denne gang er ingen undtagelse. Findes der en, findes der flere, er den ultimative kærlighedshistorie.

Det jeg elsker ved denne historie, er at vi ikke skal mange sider ind i bogen før dramaet begynder.
Vi er til bryllup med Jack og Charlotte. Jack er Edies kollega, og hvem hun har chattet meget heftigt med. Han har givet udtryk for at brylluppet ikke er det han vil. Men ender alligevel med at gifte sig med Charlotte.
Edie går på et tidspunkt ud for at får lidt luft og pludselig står Jack der. De har en kort snak og han ender med at kysse Edit.
Charlotte dukker selvfølgelig op og så er helvede løs.
Edie, er 35 år, tekstforfatter og single vælger at flygte hjem til sin deprimerende far for at komme væk fra skandalen. Desværre bor Edies søster Meg, stadig hjemme. Hun er veganer og hader Edie. Der kommer nogle heftige diskussioner mellem disse to piger, da Edie langt fra er veganer.

Edie får til opgave at skrive en biografi af skuespilleren Elliot. Deres samarbejde kommer ikke til at gå nemt, da Edie hele tiden er under pres og udsættes for mobning.

Jeg var fanget lige til sidste punktum. Jeg havde selvfølgelig min mening om hvordan jeg mente slutningen skulle være og ja det er en meget åben slutning, og den lægger op til man selv som læser digter lidt videre.

Sproget er gennem hele bogen letlæselig. Bogen er sjov, charmerende samt tager alvorlige emner op, som mobning, arbejdspres og flirt.
Der sker meget hele vejen igennem bogen, hvilket gør at jeg som læser ikke har kunne forudsige hvad der ville ske i næste kapitel. Hvilket har været en fantastisk fed oplevelse. 

Jeg giver fem flotte ❤️❤️❤️❤️❤ for denne bog, og vil varmt anbefale denne fantastiske og charmerende bog videre til andre.


Findes der en, findes der flere, er den fjerde bog af Mhairi McFarlane jeg har læst, der er udkommet fem i alt indtil nu i Danmark. De kan læses uafhængigt af hinanden. Jeg har læst dem i tilfældig rækkefølge.
De er udgivet i følgende rækkefølge:
- Det er ikke mig, det er dig
- Findes der en, findes der flere


Om forfatterer:

Mhairi McFarlane er født i Skotland i 1976, og hendes urimeligt forvirrende navn udtales "Vaa-Ree".
Hun har læst engelsk på University of Manchester, og efter en periode, hvor hun arbejdede som journalist, skriver hun nu bøger på fuld tid.
Hendes debutroman er HarperCollins´ bedst sælgende e-bog til dato.

Du må aldrig glemme mig er McFarlanes femte bog på dansk.


Hun bor i Nottingham med en mand og kat.



Tak til HarperCollings for dette anmeldereksemplar 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar